
Kowno często nazywane jest „małym Watykanem”. Nie bez przyczyny — bo choć jego ulice tętnią nowoczesnym życiem, to niemal na każdym kroku czuć tu puls wiary i ducha modlitwy. Miasto pozostało wierne korzeniom chrześcijańskim, a jego krajobraz wypełniają wieże kościołów, klasztorne mury i miejsca skupienia.
Miasto o duszy modlitwy
Tu się znajduje jedno z najstarszych na Litwie seminariów duchownych. Etymologia słowa seminarium – pochodzącego z łaciny, gdzie semen oznacza „ziarno” – przypomina, że każde duchowe miejsce wzrostu jest jak szkółka roślin. Takim właśnie duchowym „rozsadnikiem” jest Kowno. Tu dojrzewały powołania, tu rozwijała się katolicka kultura, tu rodziły się dusze wrażliwe na sacrum.
Miasto obfite w zabytki sakralne. Stare miasto to prawdziwy labirynt sakralnych perł.
Kościół św.Jerzego (Kauno Šv. Jurgio Kankinio bažnyčia)
Warto wejść do jednego z najstarszych gotyckich kościołów Kowna, którego masywne mury kryją opowieści pełne burzliwych wydarzeń o mieście i bernardynach. Przez stulecia pełnił rolę jednego z ważniejszych ośrodków katolickiej obecności zakonników w Kownie. Od czasów swego powstania gotycki kościół św. Jrzego przeszedł liczne przemiany – jego ściany pamiętają epokę napoleońską, kiedy to magazynowano tu mąkę, jak i czasy radzieckie, gdy służył jako przestrzeń do suszenia spadochronów. Pomimo czasów nieużytkowania budowla przetrwała.
Po latach zapomnienia kościół został odrestaurowany i odzyskał swój pierwotny, charakter. Wnętrze zachwyca witrażami, stacjami drogi krzyżowej oraz nowoczesnym podłogowym ogrzewaniem. Trwają również prace nad rekonstrukcją głównego ołtarza – to wyjątkowa okazja, by zobaczyć historię w trakcie odbudowy!
Wejdź i poczuj atmosferę miejsca, które łączy przeszłość z teraźniejszością. Grube gotyckie mury i unikalna architektura tego kościoła z pewnością zapadną Ci w pamięć.

Bazylika archikatedralna Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Kownie
W centrum miasta wznosi się Archikatedra świętych Apostołów Piotra i Pawła – najstarsza i największa gotycka świątynia na Litwie. Jej ceglane mury przesiąknięte są historią, a wnętrze pełne jest barokowego przepychu i modlitewnego skupienia. To serce katolickiego Kowna – miejsce, w którym bije rytm liturgicznego życia archidiecezji. Świątynia łączy w sobie elementy różnych stylów architektonicznych, tworząc harmonijną całość. Ta ponad 600-letnia bazylika to nie tylko miejsce modlitwy, ale i prawdziwa perła kultury i historii. To duchowy ośrodek – miejsce święceń i ważnych uroczystości.



Szczególną uwagę warto zwrócić na:
główny ołtarz autorstwa T. Podhajskiego, zachwycający bogactwem detali; wizerunek Matki Bożej Bolesnej, znany jako cudowna Pieta, który od wieków przyciąga pielgrzymów;
neogotycką kaplicę Przenajświętszego Sakramentu, która zachwyca wyjątkowym klimatem i architekturą; ołtarz Jana Pawła II, oddający hołd papieżowi-Polakowi.
Świątynię odwiedzały osoby o wielkim znaczeniu duchowym. To właśnie tutaj odbył prywatną modlitwę Jan Paweł ll, w tutejszej kurii spotkał się z episkopatem, podkreślając rolę tego miejsca jako serca duchowego regionu.

Bazylika jest żywym pomnikiem wiary i sztuki, w którym historia przenika się z duchowością. Niezależnie od tego, czy jesteś miłośnikiem architektury, sztuki sakralnej, czy poszukujesz chwili zadumy, to miejsce dostarczy Ci wyjątkowych wrażeń.
Warto wejść i poczuć magię tego niezwykłego miejsca na własne oczy!
Kościół Najświętszej Maryi Panny Wniebowziętej (Witoldowy)
Warto odwiedzić najstarszą gotycką swiątynię w Kownie. Zabytkowy kościół nad Niemnem jest świadkiem fascynującej przeszłości, której fundamenty sięgają czasów Witolda Wielkiego. Chociaż nie ma jeszcze pełnych dowodów na to, że to on osobiście zlecił jej budowę, wielu badaczy wskazuje na jego bezpośrednią rolę w tym procesie. Kościół był początkowo wzniesiony w stylu wczesnogotyckim, ale z biegiem lat przeszedł szereg transformacji, zachowując jednak swój pierwotny charakter.
Początki obecnej świątyni sięgają pierwszej połowy XV wieku. Charakterystyczną cechą tej świątyni jest jej plan w kształcie krzyża, co stanowi dość rzadkie rozwiązanie w architekturze ceglanej gotyku. Inspirację dla tego układu stanowiły klasyczne francuskie kościoły gotyckie, w których transept nadawał bryle formę krzyża. W przypadku tej świątyni efekt krzyżowego układu osiągnięto dzięki rozmieszczeniu bocznych kaplic.

Jedyny w Litwie gotycki kościół halowy w kształcie łacińskiego krzyża, z trzema nawami, był wielokrotnie rekonstruowany, w wyniku czego zmieniała się wysokość nisz, aranżacja wnętrza, zniknęły portale bocznych wejść.
Bardzo ważnym elementem architektonicznym tej budowli jest wieża, która, jak się przypuszcza, została dodana w XVII wieku. Wielopoziomowa wieża zaczyna się od czterokątnej części z głównym portalem wejściowym, przechodząc w coraz węższe ośmiokątne segmenty, które nadają wieży dynamizmu dzięki podziałom okien i nisz oraz różnicom w szerokości.
Od 1853 do 1919 roku funkcjonowała tutaj cerkiew. W trakcie adaptacji kościoła do potrzeb prawosławnej świątyni zamontowano ikonostas, dokonano innych zmian, a także przeprowadzono dziwną, charakterystyczną dla tamtych czasów korektę elewacji: mur z czerwonej cegły został otynkowany i pomalowany na czerwono, imitując wygląd ceglanego muru.
W 1919 roku budynek został przejęty przez katolików, którzy rozpoczęli prace adaptacyjne pod kierunkiem J. Tumasa-Vaižgantasa.
W latach 1978–1982 przeprowadzono prace badawcze oraz restauracyjne budynku. Na północnej ścianie odtworzono portal, wewnątrz zrekonstruowano sklepienia gwiaździste i odsłonięto oryginalne nisze. Na fasadach zachowały się liczne detale gotyckie oraz fragmenty pierwotnego muru, które nadal zdobią wykonane kilka wieków temu krzyże z czarnej cegły.

Na uwagę zasługują barwne witraże autorstwa Stasysa Ušinskasa, wykonane w 1933 roku, zdobiące północną stronę kościoła. Ušinskas, uznawany za twórcę litewskiej szkoły nowoczesnego witrażownictwa, zyskał uznanie już w okresie międzywojennym. Witraże pełniłnią nie tylko funkcję oświetleniową, ale również informacyjną, reprezentacyjną i upamiętniającą. Wkomponowane w ostrołukowe okna północnej części kościoła tarcze heraldyczne przedstawiają różnorodne motywy, takie jak jeleń, Pogoń, żubr, korona królewska, św. Krzysztof, św. Kazimierz, lew, św. Jan Nepomucen oraz symbole. Ze względu na ograniczony dostęp światła słonecznego w witrażach przeważają jasne, ciepłe barwy szkła, które ożywiają wnętrze.
Kościół św. Franciszka Ksawerego
Kościół jezuitów w Kownie stanowi przepiękne dopełnienie architektoniczne miasta oraz placu Ratuszowego. Zbudowany w XVII wieku, a w XVIII wieku wzbogacony o wieże, stał się charakterystyczną dominantą przestrzenną, widoczną z każdego z głównych traktów prowadzących do miasta. Świątynia barokowa była ważnym symbolem triumfu kontrreformacji. Jej fasadę zdobią freski Franciszka Ksawerego, Alojzy Gongaza i Stanisława Kostki. W XIX wieku kościół pełnił funkcję cerkwi prawosławnej. Przez wieki przechodził różne koleje losu, a w 1990 roku, po wielu zmianach, został zwrócony jezuitom.




Bazylika Zmartwychwstania – symbol odrodzenia
Na wzgórzu Žaliakalnis króluje Bazylika Zmartwychwstania Chrystusa – monumentalna, modernistyczna świątynia, widoczna niemal z każdego punktu miasta. Budowana przed wojną, zamknięta przez władze sowieckie, przez lata była symbolem nadziei i duchowego oporu. Dziś, po odnowieniu, promienieje bielą i spokojem – jak znak triumfu wiary nad czasem.
Klasztory, wspólnoty
Nie brak w Kownie również wspólnot zakonnych – karmelici, dominikanie, franciszkanie, jezuici – wszyscy wpisani w rytm codziennego życia miasta. W klasztorach trwa modlitwa, a w seminarium duchownym dojrzewają nowe powołania. To dlatego Kowno bywa nazywane „ziemią żywego Kościoła”.
Sakralność w przestrzeni
Kowno to miasto, które oddycha sacrum. Wieże kościołów są tu nie tylko elementem krajobrazu, ale także drogowskazem duchowym. Bazylika Zmartwychwstania na wzgórzu przypomina o zmartwychwstaniu wiary; katedra – o jej zakorzenieniu w historii; małe kapliczki i figury przydrożne – o codzienności modlitwy.
Mały Watykan
Kowno – miasto o bogatej przeszłości i głębokim sercu. Jego sakralność nie polega na nieustannym trwaniu w wierze.
W wielu miejscach czuje się, że religia, wiara i tradycja chrześcijańska są integralną częścią jego architektury, życia mieszkańców i tożsamości miejskiej. Stąd nazwa „mały Watykan” — bo choć Kowno nie ma wielkości ani statusu Rzymu, to pod względem religijnego bogactwa i znaczenia może być postrzegane jako duchowa stolica Litwy.
Liczby mówią same za siebie. Około osiemdziesięciu procent mieszkańców Kowna to wyznawcy Kościoła katolickiego. W granicach archidiecezji funkcjonuje ponad dziewięćdziesiąt parafii, a także liczne kościoły klasztorne i rektoralne, które dopełniają duchowej mapy miasta. Nad życiem religijnym czuwa ponad stu dwudziestu kapłanów, wspieranych przez zakonników z różnych zgromadzeń – jezuitów, franciszkanów, marianów i kapucynów. Nie można też zapomnieć o około dwustu siostrach zakonnych, należących do trzynastu wspólnot życia konsekrowanego, które na co dzień świadczą o cichej, lecz żywej obecności Boga w świecie.