Bazylianie. Zespół klasztorny bazylianów w Wilnie

Cerkiew Świętej Trójcy i klasztor bazylianów w Wilnie to jeden z najważniejszych zabytków Wielkiego Księstwa Litewskiego, miejsce spotkania kultur Wschodu i Zachodu oraz duchowe centrum Kościoła greckokatolickiego.

Pierwsza cerkiew powstała w XIV wieku z fundacji Juliany Twerskiej, żony wielkiego księcia Olgierda, w miejscu męczeństwa trzech pierwszych chrześcijan litewskich: Antoniego, Jana i Eustachego. W XVI wieku hetman Konstanty Ostrogski ufundował murowaną świątynię i klasztor, a przy nim działało Bractwo Świętej Trójcy. Do końca XVI wieku monaster wileński pozostawał najważniejszym i najczęściej odwiedzanym ośrodkiem prawosławia w regionie, utrzymując się przede wszystkim dzięki hojnym darowiznom książąt i osób prywatnych.

Po unii brzeskiej (1596), która miała zjednoczyć Kościół prawosławny z Kościołem katolickim,
przy zachowaniu liturgii bizantyjskiej, języka cerkiewnosłowiańskiego i tradycji wschodniej, dawny klasztor prawosławny przeszedł w ręce unitów – bazylianów, którzy stali się elitą Kościoła greckokatolickiego.

Pierwszym litewskim możnowładcą, który przyjął unię, był wojewoda wileński Jan Skumin Tyszkiewicz. Należał do najbliższego otoczenia króla Zygmunta III Wazy. Przy bazyliańskiej cerkwi pw. Świętej Trójcy ufundował swą kaplicę grobową. Głównym ośrodkiem przeprowadzanych reform stał się klasztor Świętej Trójcy w Wilnie. To z Wilna wyszła reforma Józefa Welamina Rutskiego i Jozafata Kuncewicza, która nadała zakonowi nową tożsamość, łączącą wschodnią tradycję monastyczną z elementami duchowości zachodniej. Podczas Kapituły Generalnej zwołanej w 1617 roku powołano do życia wileńską kongregację bazyliańską pod wezwaniem Świętej Trójcy, utworzyli Zakon Świętego Bazylego Wielkiego (łac. Ordo Sancti Basilii Magni, OSBM), podporządkowany generałowi archimandrycie.

Jozafat Kuncewicz najpierw mnich bazylianski, potem arcybiskup połocki, zasłynął jako gorliwy obrońca unii – dążył do przywracania cerkwi unickiej, odbierania świątyń prawosławnym i utrwalania jedności z Rzymem. Dlatego w 1600–1620 latach Unia Brzeska stała się głównym polem sporu. To budziło silny opór, zwłaszcza wśród mieszczan i prawosławnej szlachty.

Kult św. Jozafata Kuncewicza, unickiego arcybiskupa i bazylianina, rozpoczął się po jego męczeńskiej śmierci 12 listopada 1623 r. w Witebsku, gdzie padł ofiarą przeciwników katolickiej wiary. Jego ciało, ubrano w szaty biskupie i wystawiono do czci wiernych, a następnie przewieziono do Połocka. Już za życia wywarł wpływ na hymnografię unicką, a Stolica Apostolska nadała przywileje odpustowe w dniu jego wspomnienia. Beatyfikowany w 1643 r., ogłoszony świętym w 1867 r., stał się symbolem męczeństwa i jedności Kościoła.

Szerzenie kultu św. Jozafata wspierały rody magnackie, szczególnie Sapiehowie. W Wilnie i Połocku dochodziło do ostrych starć między unitami a prawosławnymi. Sapiehowie często wchodzili w rolę mediatorów lub protektorów. Sapiehowie byli sojusznikami unii i Kuncewicza, ale z powodów politycznych i pragmatycznych, a nie zawsze religijnego zapału.

Ten sam Lew Sapieha, który przestrzegał Kuncewicza przed nadmiernym radykalizmem, po jego śmierci stał się jednym z głównych promotorów jego kultu. Dla uczczenia świętego Jozafata Leon Sapieha ufundował srebrny sarkofag-relikwiarz dla męczennika. Okazały srebrny sarkofag na relikwie św. Jozafata Kuncewicza powstał kilka lat po jego beatyfikacji dzięki fundacji podkanclerzego litewskiego Kazimierza Lwa Sapiehy, którego rodzina uważała Kuncewicza za niebiańskiego opiekuna. Trumnę podtrzymywały cztery anioły klęczące na jednym kolanie, a boki zdobiły płaskorzeźby scen męczeństwa świętego. Na wieku spoczywała duża figura Jozafata w szatach biskupa wschodniego, trzymającego pastorał. Sarkofag był na tyle przestronny, że mieścił zmumifikowane ciało, a kruszec użyty do jego wykonania był wart 36 000 dukatów.

Bez postaci Hipacego Pocieja (1541–1613, imię świeckie Adam) trudno wyobrazić sobie Wilno przełomu XVI i XVII wieku. Od drugiej połowy 1600 r. metropolita przebywał w Wilnie, rezydując przy katedrze Zaśnięcia. W liście z 1 czerwca 1601 r. pisał, że „strzeże murów”.

Największe nasilenie konfliktu prawosławno-unickiego w Wilnie przypadło na lata 1608–1609, gdy protestowało całe duchowieństwo prawosławne miasta. Pociej rozwiązał konflikt – wszystkie kościoły, poza Monasterem Ducha Świętego, przeszły do Unii. Przejęcie Monasteru Trójcy Świętej odbyło się w obecności królewskiej piechoty, a uwięzieni księża byli trzymani w dzwonnicy. 11 sierpnia 1609 r. doszło do zamachu na Pocieja, który został raniony w ramię. 25 lipca 1609 r. zwołał sobór arcybiskupi, a w Wilnie ostatecznie triumfowała Unia.

Jako jeden z twórców unii brzeskiej i metropolita kijowski, uczynił z miasta główną stolicę Kościoła unickiego. To właśnie tutaj, przy cerkwi św. Trójcy, wspierał działalność bazylianów – zakonu, który stał się filarem życia religijnego, edukacyjnego i kulturalnego unitów. Pociej umacniał wspólnotę wokół klasztoru i cerkwi, toczył polemiki z przeciwnikami unii, drukował pisma i rozwijał ośrodek intelektualny, który promieniował na całe Wielkie Księstwo Litewskie. Dzięki niemu Wilno stało się duchowym centrum bazylianów i jedną z najważniejszych stolic religijnych w Europie Wschodniej.

Szczególne miejsce w kulcie bazylianów zajmowała starożytna ikona Matki Bożej Hodegetrii. W 1609 r. Pociej zarządził przeniesienie do klasztoru Hodegetrii z katedry Zaśnięcia. Dla ikony przygotowano osobny ołtarz z zasłoną, wzorowany na „łacińskim” modelu. Obraz znajdował się w bocznym ołtarzu głównej świątyni klasztornej – cerkwi Świętej Trójcy w Wilnie. Nad głową Bogurodzicy dwa anioły podtrzymywały koronę wykonaną ze „złotego drutu z lusterkami augsburskiej roboty”, drugą koronę nosił Chrystus. W 1609 r., po tym, jak Pociej został zaatakowany i ranny, zdarzenie to upamiętniono srebrną tabliczką umieszczoną na cudotwórczej tej ikonie. Autor unickiego dzieła „Jedność Święta Cerkwi Wschodniey i Zachodniey” przytacza w pełni treść zapisu:

Rok Pański 1609, 11 sierpnia. Wysłany przez schizmatyków z nowych wileńskich cerkwi, pewien złoczyńca próbował zabić Ojca Hipacego (Pocieja), metropolitę kijowskiego. Brutalnie przeciął mieczem jego sutannę i koszulę, nie raniąc jednak szyi. W tym ciosie odciął dwa palce lewej ręki z pierścieniem. Lecz Pan Bóg, w opiece Najświętszej Pani, cudownie ocalił go od śmierci. Tabliczka z odciętym pierścieniem została pozostawiona przy ikonie jako pamiątka do czci.” Na początku XIX w. ikona była już ozdobiona niemal stu kamieniami szlachetnymi.

Historia ikony sięga XV wieku – przywiozła ją do Moskwy w 1472 roku Zofia Paleolog, bratanica ostatniego cesarza Bizancjum. W 1495 roku jej córka Helena, żona króla Polski i wielkiego księcia litewskiego Aleksandra Jagiellończyka, sprowadziła obraz do Wilna. Po jej śmierci ikona trafiła do cerkwi Zaśnięcia NMP, a po unii brzeskiej została przekazana bazylianom, stając się jednym z najważniejszych wizerunków maryjnych stolicy Litwy.

Klasztor wileński był centrum litewskiej prowincji bazylianów. W 1601 r. Hipacy Pociej otworzył w klasztorze wileńskim unickie kolegium metropolitalne, czyli seminarium, które od razu otrzymało nadania ziemskie. Seminarium wileńskie przekształciło się w wyższą szkołę teologiczną, a kierownictwo szkół przy klasztorach powierzano zakonnikom po studiach zagranicznych. Bazylianie najwyższe wykształcenie zdobywali w jezuickich uczelniach w Rzymie, Pradze, Ołomuńcu i Braniewie. Wiedza ta służyła im w pracy dydaktycznej oraz przy tworzeniu tekstów katechetycznych, liturgicznych i polemicznych. Priorytetem zakonu było wychowanie młodzieży.

W celu wzmocnienia zakonu papież Paweł V zwzwolił na przyjmowanie do zakonu wyznawców Kościoła rzymskokatolickiego wraz ze zmianą obrządku na wschodni. Wprowadzono spowiedź indywidualną, oprawę muzyczną liturgii oraz bursę muzyczną dla kształcenia śpiewaków. Uroczystości patronalne w XVII i XVIII wieku odbywały się niezwykle uroczyście: w czasie nieszporów oddawano salwy armatnie, organizowano procesje oraz przyjęcia dla burmistrza i bernardynów.

Na początku XVII w. przy Monasterze Trójcy Świętej funkcjonował żeński klasztor Trójcy Świętej. Pierwszą przełożoną była Barbara Sapieżanka, która pojawia się w źródłach w 1609 roku.

Strój bazylianów był podobny do jezuickiego, z tą różnicą, że zakon ten nosił kaptur. Habit szyto z czarnego sukna lub kamlotu, z długą fałdzistą suknią, wąskimi rękawami i czarnym pasem. Na uroczyste okazje zakładano szeroki płaszcz z małym kapturem, a przełożeni i prokuratorzy nosili obszerne suknie z szerokimi rękawami. W zimie używano czapek podszytych futrem, latem kapeluszy. Fryzura przypominała świeckich księży – krótkie włosy, z tyłu nieco dłuższe, z małą tonsurą. W czasach Augusta III bazylianie, także biskupi z ich zakonu, nosili brody.

W klasztorach bazyliańskich jedzenie traktowano jako podtrzymywanie życia i umartwianie ciała, w przeciwieństwie do szlacheckiej kultury uczt. Mnisi spożywali wspólnie dwa posiłki dziennie w refektarzu (Trapezie), w ciszy i przy lekturze duchowej, rozpoczynając i kończąc modlitwą. Podstawowym napojem było piwo, zwykle warzone na miejscu. W XVIII i na początku XIX w. kuchnię wileńskiego klasztoru bazylianów prowadzili już najemni kucharze. Mnisi jedli bez użycia widelców, z wyjątkiem przełożonego. W 1794 r. mieszkało tam 46 zakonników (wraz z wykładowcami Collegium Pontificium), a rok później 35, nie licząc kadry kolegium.

Świątynia i klasztor, przebudowane w stylu baroku wileńskiego, zachowały wiele elementów bizantyjskich, świadczących o bogatej tradycji i historii miejsca. Do zespołu klasztornego prowadzi monumentalna Brama Bazyliańska z XVIII wieku. W krypcie cerkiewnej, odkrytej niedawno, znaleziono szczątki wybitnych bazylianów oraz unitów, a także parafian, którzy przyczynili się do budowy i utrzymania świątyni, dokumentując zaangażowanie dawnych mieszkańców w życie wspólnoty. Od XVII wieku działała tu drukarnia, która wydawała setki książek w językach ruskim, litewskim, polskim i łacińskim. W monasterze działało również repozytorium książek. Wiadomo, że Pociej w swoim testamencie z 27 kwietnia 1613 r. zapisał klasztorowi swoje książki łacińskie.

W XIX wieku jedno ze skrzydeł klasztoru zostało zamienione w więzienie, gdzie przebywał m.in. Adam Mickiewicz (tzw. Cela Konrada). Po synodzie połockim (1839) bazylianów usunięto, a monaster przekazano prawosławnym. Dopiero po 1991 r. wspólnota greckokatolicka odzyskała część zespołu klasztornego. Od tego czasu litewscy bazylianie zostali włączeni do Prowincji Najświętszego Zbawiciela na Ukrainie. W 2000 r. w Wilnie powstał klasztor Zakonu św. Jozafata, w którym mieszka (2022 r.) trzech zakonników z wieczystymi ślubami.

Dziś cerkiew Świętej Trójcy, jedyna zachowana cerkiew greckokatolicka w Wilnie, pozostaje miejscem modlitwy wiernych różnych narodowości, zwłaszcza Ukraińców. Jest symbolem spotkania tradycji bizantyjskiej i łacińskiej oraz żywym świadectwem duchowego i kulturowego dziedzictwa miasta.

Warto wiedzieć:

Relikwie św. Jozafata przechowywane są w Bazylice św. Piotra w Watykanie, a ich część znajduje się w katedrze greckokatolickiej w Przemyślu.

Święcenia biskupie otrzymał 12 listopada 1618 roku w Wilnie.

Dowiedz się więcej:

Najczęściej zadawane Pytania

Autobusem Warszawa ↔︎ Wilno

LuxExpress | Ecolines | Flixbus


Dworzec Autobusowy (Vilnius Bus Station →) obsługuje połączenia międzynarodowe i krajowe.
Adres: Sodų g. 22, Vilnius.

Dworzec autobusowy jest w odległości 11 min. pieszo od Ostrej Bramy → 


Samochodem

Litwa posiada dobrą infrastrukturę dróg i autostrad. Korzrystanie z dróg jest bezpłatne dla samochodów osobowych oraz motocykli.


Pociągiem

Wilno posiada jeden dworzec kolejowy.
Geležinkelio g. 16, Vilnius
ltglink.lt/en


Dworzec kolejowy jest usytuowany obok Dworca Autobusowego oraz w 10min. pieszo od Ostrej bramy.


Wileński dworzec kolejowy posiada dobre połączenie komunikacyjne ze wszystkimi dzielnicami miasta.

Bilety kolejowe można kupować w kasach na dworcu, w internecie.


Samolotem

Wilno posiada jedyne lotnisko (VNO) oddalone od centrum 6 km. (patrz na mapie)

Informacja lotniska: vilnius-airport.lt/en/

Aby dojechać do centrum miasta, można skorzystać z komunikacji miejskiej: linia 1, 2, 88, linia pospieszna 1G, 2G, linia nocna 88 N.


Czytaj dalej: Jak dojechać do Wilna →

Najdogodniejsze dzielnice

  • Stare miasto (lit. Senamiestis)
  • Popławy (lit. Paupys)
  • Zarzecze (lit. Užupis)
  • Sznipiszki (lit. Šnipiškės)
  • Nowe miasto (lit. Naujamiestis)

Rodzaj zakwaterowania:

  • Wynajem apartamentów
  • Hotele lub Hostele
  • Kwatery prywatne
 Rodzaje transportu publicznego:
  1. Autobus/Trolejbus jednorazowy koszt przejazdu:
    30min / 0.65€
    60min / 0.9€
    Zniżki
  2. Rozkład jazdy komunikacji miejskiej: JUDU.LT
  3. Elektryczne hulajnogi (Bolt, Scoot911)
  4. Rowery miastoweCYCLOCITY.LT
  5. Pociągiem do Trok (~35min) 
    Vilnius → Trakai (LTGLINK.LT)

W Wilnie działa kilkanaście korporacji taksówkarskich.

Najpopularniejszą taksówką jest Bolt, Uber, eTransport, eTaksi, Taxi.lt, A2B, Yandex Go.


Numer kierunkowy na Litwie: (+370 …….)*.


Ceny podane w internecie nie są dokładne, dlatego warto zapytać o dokładną cenę za 1 km podróży.


Najlepiej jest zamówić taksówkę online (dzięki aplikacji mobilnej), gdyż wsiadając bezpośrednio do taksówki zapłacimy drożej.


Niektóre samochody korporacji taksówkarskich są zaopatrzone w najnowszy sprzęt, mają internet Wi-Fi oraz możliwość płacenia kartą.


Na życzenie klienta kierowca wystawia paragon (lub fakturę) zawierającą przebytą odległość w km, cenę za km, sumę do zapłaty oraz kod kierowcy pojazdu.

  1. Ostra brama oraz Ulica Ostrobramska (lit. Aušros vartų g.)
  2. Katedra Wileńska (klasycyzm), Plac katedalny oraz pomnik Mendoga (lit. Mindaugas)
  3. Kościół św. Anny (gotyk)
  4. Kościół św. Piotra i Pawła (barok)
  5. Ulica zamkowa (lit. Pilies g.)
  6. Aleja Giedymina (lit. Giedymino pr.)
  7. Punkt widokowy – Wieża Giedymina
  8. Ogród Bernardyński
  9. Troki (okolice Wilna; 30km)
    Więcej →

Poznaj Wilno – Twoje kompleksowe źródło informacji o stolicy Litwy. Odkryj najpiękniejsze atrakcje, zabytki i ukryte perełki Wilna. Sprawdź praktyczne porady dla turystów, poznaj historię miasta oraz lokalne wydarzenia.
Zainspiruj się i zaplanuj niezapomnianą podróż do serca Litwy!

Czas: GMT+2 (+1h w porównaniu do czasu polskiego)

Liczba mieszkańców: 562 tys. (2021)

Obszar miasta: 402 km²

Waluta: Euro (EUR)

Prąd stały: 220V

Język: W Wilnie łatwo można porozumieć w języku: litewskim (państwowy), angielskim, rosyjskim (szczególnie z osobami w wieku starszym), polskim.

Telefoniczne numery kierunkowe: +370 (Litwa)

Liczba mieszkańców: 562 000 (Okręg wileński: 847,754)

Podział miasta: 20 dzielnic + 1 prowincja miejska

Kod pocztowy: LT-01001 (Główny urząd pocztowy – Post.lt)

Współrzędne geograficzne: 54°41″ N. 25°17″ E. (wikimedia.org)

Wysokość: 112–148 m n.p.m.

Oficjalna witryna miasta: Vilnius.lt

Życie ujściu dwóch Wilii i Wilenki toczyło się znacznie wcześniej niż pojawiła się pierwsza formalna wzmianka o Wilnie w 1323 r. w źródłach pisanych. Legenda o żelaznym wilku opowiada, że miasto założył książę Giedymin.


Istniały równolegle dwa centra osadnicze na grodziskach: Miasto Dolne z Zamkiem Górny oraz Miasto Krzywe. Tu zlokalizowano centrum państwa litewskiego. Chrystianizacja WKS po 1387 r. i lokacja Wilna na prawie magdeburskim za czasów Jagiełły, zmieniły wieloletni kierunek rozrastała się stolicy, która odtąd zmierza w stronę Starego Miasta.


Miasto miało odrębne dzielnice, co podzieliło go na cześć pogańską, katolicką i prawosławną (civitas Ruthenica). Mieszkali tu poganie, prawosławni i katolicy. W końcu XIV w. zbudowano katedrę wileńską oraz pierwsza farę miejską (kościół pw. św. Janów), ratusz miejski. Wzrosła rola gospodarcza stolicy WKL, która w 1432 r. uzyskała prawo składu w 1432 roku.


Następni Jagiellonowie rozbudowywali miasto, pałace, renesansową rezydencję Pałac Władców na Zamku Dolnym.


Na początku XVI wieku Wilno zostało otoczone murem obronnym,powstała mennica, szpitale, w 1536 zbudowano pierwszy most (Zielony). W XVI w. miasto przeżywało rozwój kulturalny i naukowy. W XVI w. jezuici zakładają pierwszą wyższą uczelnię – Akademię Wileńską (dzisiejszy Uniwersytet Wileński), powstają pierwsze drukarnie, w XVII w. pierwszy barokowy kościół św Kazimierza.


XVII wiek był okresem kryzysowym, miasto ucierpiało od pożarów, epidemii  oraz wojny z wojskami moskiewskimi w latach 1655-1661. Po trzecim rozbiorze Rzeczypospolitej zostało przyłączone do Cesarstwa Rosyjskiego, co obniżyło status byłej stolicy WKS. Po powstaniu listopadowym 1831 roku rozpoczęła się rusyfikacja. Zostało założone Muzeum Starożytności, przebudowano Pałac Biskupi (Pałac Prezydencki), linia kolejowa łącząca warszawę z Petrsburgiem, zbudowano gazownię, w 1904 roku wzniesiono pierwszą elektrownię, dzielnicę Zwierzyniec.


W 1918 roku Litwa odzyskało niepodleglość. W okresie międzywojennym Wilno, jako stolica województwa, należało do II Rzeczypospolitej, była silnym ośrodkiem kulturalnym i naukowym. Po drugiej wojnie światowej było stolicą jedej z republik ZSRR.

Od 1990 roku jest stolicą niepodległego państwa litewskiego. W 2004 roku wileńska starówka została wpisana na światową listę zabytków UNESCO.

Niegdyś dawna stolica Wielkiego Księstwa Litewskiego, dziś nieduże miasteczko 28 km od Wilna, 8 września 2022 obchodzi swoje umowne  urodziny.

Z inicjatywy D. Baronasa (pracownika Instytutu Historii Litwy) oraz A. Bumblauskasa (wykładowcy Uniwersytetu Wileńskiego) ustalono symboliczną datę urodzin Trok. Data 8 września w symboliczny sposób spina klamrą kilka powiązanych ze sobą wydarzeń historycznych. 

Po pierwsze Troki, tuż przed ustanowieniem stolicy w Wilnie w 1323 roku, na krótko stały się stolicą WKS.

Po drugie na 8 września 1430 roku zaplanowana została koronacja Witolda na króla (powiązanie z osobą władcy, który zbudował zamek na wyspie, w którym często rezydował, zbudował kościół parafialny, nadał Trokom prawa samorządowe oraz osiedlił Karaimów i Tatarów). 

Po trzecie 8 września, w święto maryjne Narodzenia Najświętszej Maryi Panny, rozpoczynały się sławne odpusty, przyciągające pielgrzymów z całej Litwy przed obraz Madonny Trockiej, który jest też powiązany z osobą Witolda (władca i jego państwo gotowe do obrony Chrystusa i jego wiary).

Nowe symboliczne logo Trok ma kształt przecinka (widok zamku trockiego widziany z lotu ptaka). Łącząc przeszłość z teraźniejszością przekazuje przyszłym pokoleniom wielką gościnność, kulturę i historię.  

Sezon jubileuszowych obchodów potrwa od 5 maja do 8 września 2022 roku.

Troki zyskały status historycznej stolicy Litwy. Popularna legenda zapisana na stronach Kroniki Bychowcewa opowiada:

„Pewnego razu wielki książę Giedymin opuścił swoją stolicę Kernów, aby polować pięć mil za Wilią i znalazł w lesie piękną górę otoczoną gajami dębowymi i równinami; bardzo mu się podobało, osiadł tam, założył miasto i nadał mu nazwę Troki – miejsce, w którym znajdowały się Stare Troki – i przeniósł swoją stolicę z Kiernowa do Trok”.

Wycieczka

5%

zniżki

Przewodnik po
Wilnie

Aleksandra Jankowicz